Kom igång med din träning - det kan göra dig till en bättre företagare!

Kristina Kockum den 2016-jun-22 10:14:38

traning_for_smaforetagare.jpg

Hannah Nordlund driver företaget Kambiando, där hon hjälper folk att komma igång och upprätthålla sin träning genom online-coaching. Hannah, (som har gått vår Småföretagarkurs), hörde av sig och ville gärna dela med sig av sin kunskap på bloggen. Kul!

Här berättar Hannah varför det är extra viktigt för Småföretagare att träna, och dessutom bjuder hon på 3 enkla sätt att komma igång. 

Som företagare har du mycket att göra och att ta hand om dig själv kan lätt nedprioriteras. Men träning och sund kost har mängder av positiva effekter på din hälsa och därmed på ditt företagande. Redan vid 30 minuters motion per dag gör du skillnad. Här är tre anledningar till att du som företagare ska prioritera din träning:

  • Träning gör att du sover bättre och frigör endorfiner vilket gör dig på bättre humör. Du blir gladare och stabilare mentalt, och kan leverera bättre resultat både kortsiktigt och långsiktigt. Du blir effektivare eftersom du är piggare och skarpare.
  • Träning är som medicin för din kropp vilket gör att du håller dig frisk, sparar pengar på sjuklön/ersättare samt hinner jobba mer och därmed skapa resultat.
  • Du blir gladare och smartare vilket gör att du fattar bättre beslut och ger bättre service. Du får nöjdare och fler kunder och glad personal.

 

Motion kan alltså göra dig till en bättre företagare. Här är 3 tips på hur du får träningen att bli av:

  1. Multitaskträna - kan du köra något möte under en promenad eller träningspass? Fler än du anar sitter i samma båt och skulle uppskatta ett aktivt möte. Planeringsmöte eller annan tanketid med dig själv kan lätt göras under en promenad med mobil för röstnoteringar.
  2. Planera in det i kalendern och bestäm dig för att det ska bli av. Bestäm dig för att träningen är som vilken annan uppgift som helst och se till att håll din deadline. Det kommer löna sig i längden.
  3. Få det gjort på morgonen. Hemmaträning funkar utmärkt. Börja dagen med 10-30 minuters träning och du kommer märka skillnad. Se nedan/länk för förslag på träningsupplägg.

 

SNABBA träningsupplägg

Har du 30 minuter?

Kör en skön joggrunda på 20 minuter

Styrketräning med egna kroppen som vikt (armhävningar, sit ups, rygglyft) 5 minuter

Nedvarvning och stretch 5 minuter

 

Har du 20 minuter?

Jogga på stället, kör upphopp, dansa eller gör något annat som ökar pulsen– 10 minuter

Styrketräning med egna kroppen som vikt (armhävningar, sit ups, rygglyft) 5 minuter

Nedvarvning och stretch 5 minuter

 

Har du 10 minuter?

Jogga på stället, kör upphopp, dansa eller gör något annat som ökar pulsen– 5 minuter

Styrketräning med egna kroppen som vikt (armhävningar, sit ups, rygglyft) 2,5 minuter

Nedvarvning och stretch 2,5 minuter

 

Vill du ha fler tips från Hannah? Här kan du läsa om varför du ska få träningen gjord, och här är fler tips på hur du kommer igång, och sist men inte minst om att lite träning ofta gör mycket!

Lycka till! Och tack Hannah för att du ville dela med dig! 

 

Ämne: Tips och råd för småföretagare, Småföretagande