Så botar du din telefonskräck

Kristina Kockum den 2016-feb-29 11:01:00

Sa_botar_du_din_telefonskrack.jpeg

Varför är det så svårt att lyfta luren?

Det är mycket som håller småföretagare vakna om nätterna - administration, finansiering, personalfrågor.. Men en fråga som jag får ofta handlar om något helt annat. Nämligen telefonskräck. Trots att telefon ofta är det snabbaste sättet att få svar så eller etablera en kontakt till en person, så är det ju så mycket enklare att skicka ett mail. Varför är det så svårt? 

Oliver som är VD hos oss på Monetise har en bakgrund som säljare, och har utbildat hundratals säljare i konsten att lyfta luren. Här är hans bästa tips för att du ska kunna bemästra telefonen: 

 

Sätt ett mål för samtalet

Ha klart för dig vad du vill få ut av samtalet; vad vill du ha sagt och vad vill du ha för resultat? Det kan tex vara att boka ett möte, stänga affären eller ett uppföljningssamtal. När du sedan ringer, se till att komma till saken och styra samtalet. 

Börja lite enkelt

Ge dig själv en mjukstart genom att ringa till någon du känner, eller har pratat med innan. Då får du upp ångan och får en chans att öva på det du vill säga. Det kan också kännas lättare om du har fått en introduktion från någon.

(Har du ingen person att övningsringa så kan du alltid ringa till oss! Det är oftast Oliver som svarar - och jag kan garantera ett trevligt bemötande. 08 - 684 289 70) 

Ta det inte personligt!

jFolk är upptagna, har ett jobb att sköta och vill inte prata i telefon - det handlar inte om dig. Ta inte åt dig om det inte går som du tänkt, fråga istället om det finns en bättre tid att ringa på eller om de hellre vill bli kontaktade på mail. 

Vad är det värsta som kan hända?

När allt kommer omrkring inte någon rocket science det här med att prata i telefon. Folk överlag är ju faktiskt väldigt trevliga, och i allra värsta fall är det någon lägger på. 

 

Precis som i så många andra fall så handlar det bara om att göra det. Det är det enda tips som verkligen funkar. Du behöver bara göra det tillräckligt många gånger (färre gånger än du tror). Och så plötsligt är det inte ett problem längre! 

Lycka till! 

Kristina

Ämne: Försäljning, Småföretagande

monetise-6741

Hej Småföretagare!
Välkommen hit, här delar vi med oss av egna och andras erfarenheter av att driva småföretag.
Jag som skriver på bloggen heter Kristina Kockum, och är ansvarig för småföretagarfrågor på Monetise.      
 
Har du frågor, eller något du vill ta upp? Skicka gärna ett mail!
kristina@monetise.se

Senaste inläggen