Så får du fler kunder med Tripadvisor

Kristina Kockum den 2016-sep-19 11:52:45

 

FoodTours1_2.jpg

Faizal på Stockholm Food Tours får 98% av sina kunder via Trip Advisor. Han kallar det sitt "guldägg", och det kan man ju förstå. Trip Advisor är en viktig kanal för dig som driver både café och restaurang eller butik. Här delar Faizal med sig av sina fem bästa tips för att du också ska kunna utnyttja kanalen på bästa sätt: 

Det var en matvandring mellan restauranger i New York som gav Faizal Luttamaguzi idén att ta upplevelsen till Stockholm. Tre år senare guidar hans företag Stockholm Food Tours årligen 2 500 turister på en fyra timmar lång matvandring mellan åtta restauranger och saluhallar i Stockholm.


Stockholm Food Tours har kunnat växa snabbt tack vare ovanligt höga omdömen på TripAdvisor. Idag kommer hela 98 procent av Faizals bokningar därifrån. Nyligen fick han Trip Advisors utmärkelse Certificate of Excellence för ovanligt höga omdömen. Han kallar det för sitt guldägg.

– En av mina första kunder skrev på Trip Avdisor att det här var den bästa Food Tour hon någonsin varit på. Det omdömet var enormt viktigt för mig, berättar Faizal.

Nu berättar Faizal för Småföretagarbloggen hur han gör för att få kunder med Trip Advisor.

Kanske kan du använda något av hans råd i verksamhet. Varsågoda – och lycka till:

1. Erbjud en kickback för att få dina första omdömen

Har du inte hunnit få några omdömen ännu? De första omdömena när du startar en ny verksamhet är viktigast. Erbjud kunderna som ger dig dina första omdömen en
rabatt för att komma igång.

2. Skicka ett uppföljningsmail efter upplevelsen

Efter varje tur skickar vi e-mail där vi tackar besökarna för att de deltog och ber dem att ge ett omdöme på Trip Advisor. Om något särskilt inträffade under turen nämner
vi det också här. Vi vill att mailet ska kännas personligt.

3. Använd Trip Advisors eget marknadsföringsmaterial

Trip Advisor har mycket marknadsföringsmaterial – använd det. Om du driver ett café kanske du kan beställa deras klistermärken där det står att du är certifierad av Trip Advisor och har gratis wifi. Vi använder deras utmärkelse Certificate of Excellence i så många sammanhang som vi kan.

4. För en dialog med dina kunder på Trip Advisor

Kommunikation är speciellt viktigt om du får negativ feedback. Du kan inte ändra på kundernas kommentarer, men du kan svara. Tacka för synpunkterna och berätta att
du lyssnar.

5. Ta reda på vem som är skandinavisk kontaktperson för din bransch

Som för många internationella företag kan det vara svårt att få prata med hos Trip Advisor, men kämpa på. De har en skandinavisk kontaktperson för varje bransch. Jag
lyckades få tag på vår kontaktperson och bygga en relation med henne. Nu marknadsför hon oss på deras systersajter i USA.

Ämne: Tips och råd för småföretagare, Försäljning, Småföretagande, Marknadsföring, Butik, Restaurang

Hej Småföretagare!

Välkommen hit, här delar vi med oss av egna och andras erfarenheter av att driva småföretag.
Jag som skriver på bloggen heter Kristina Kockum, och är ansvarig för småföretagarfrågor på Monetise.      
 
Har du frågor, eller något du vill ta upp? Skicka gärna ett mail!
kristina@monetise.se

Senaste inläggen