Branding för småföretagare

Kristina Kockum den 2016-jun-08 15:32:30

 branding_for_smaforetagare.jpeg

 När man kör igång sitt företag har man ofta inte pengar att lägga på design och logga, även om det är kortsiktigt och ibland dumsnålt att försöka göra allt själv. Men vad ska man göra när resurserna är knappa?

Men när man kommit en bit på vägen kan det vara dags att se över sin branding även som småföretagare. Kommunicerar loggan det som du vill att ditt företag ska stå för? Känner kunderna igen den och står den ut från konkurrenterna? 

Här nedan får du tips från en expert kring vad du som småföretagare bör tänka på när du tar fram en logotyp: 

Tänk på det här när du skapar logotyp

Logotypen är företagets kostym, säger Camilla Kvarnström som arbetat som grafisk formgivare i 25 år och sedan 10 år driver ckform (www.ckform.se). Den ska andas ditt företags tjänster och särskilja dig från konkurrenterna.

Lyckade loggor är rena och tydliga samtidigt som de förmedlar ditt företags personlighet, menar Camilla.

– Less is more. Misslyckade logotyper är ofta krångliga. Många företag vill få in för mycket information på liten yta.

Viktigt är också att logtypen kan hänga med länge utan att kännas omodern.

– Tänk klassiskt och sobert så håller kommunikation längre. Chanel är ett exempel på en logotyp som fortfarande känns fräsch. Coca-Cola är ett annat exempel.

Det kostar mycket pengar och tid att ändra en logotyp.

– Många småföretagare vill göra allt själva för att spara pengar. Men oftast är det smartast att göra det som du är bäst på och köpa in tjänster. Att ta fram en logga är en kreativ resa som måste ske i nära samtal mellan formgivare och företag.

Camillas råd:

  • Less is more. Misslyckade logotyper är ofta för krångliga eller komplicerade.
  • Lyckade logotyper är ofta rena och tydliga samtidigt som förmedlar en personlighet.
  • Tänk sobert och klassiskt så håller kommunikation länge.
  • Logotypen ska sticka ut från konkurrenternas kommunikation.

 Vill du ha mer inspiration kring marknadsföring för småföretagare? Läs till exempel om hur du kommer igång med annonsering på Google, eller om hur Maja byggde sitt företag på instagram, eller om PR för småföretagare


 

Ämne: Tips och råd för småföretagare, Småföretagande, Marknadsföring

Hej Småföretagare!

Välkommen hit, här delar vi med oss av egna och andras erfarenheter av att driva småföretag.
Jag som skriver på bloggen heter Kristina Kockum, och är ansvarig för småföretagarfrågor på Monetise.      
 
Har du frågor, eller något du vill ta upp? Skicka gärna ett mail!
kristina@monetise.se

Senaste inläggen