Kom igång med din hemsida

Kristina Kockum den 2016-mar-08 07:30:00

Kom_igang_med_din_hemsida.jpegJag bad en av grundarna på Weld, Tom Söderlund, berätta hur man som småföretagare går tillväga för att skaffa en hemsida som passar för sina behov. Weld är verktyget för alla oss som inte kan programmera men ändå enkelt vill skapa websidor och appar. 

Du har kanske redan en hemsida idag, men det är värt att se över om den verkligen fyller den funktion den skulle kunna. Här är Toms bästa tips: 

Syfte - vad vill du 

Det första steget är att bestämma syftet med din hemsida. Vad ska dina kunder kunnagöra på din hemsida? Det kan till exempel vara: 

  • Företagsinfo: som ett visitkort på internet, med kontaktinformation.
  • Nyheter: en blogg eller nyhetstjänst.
  • Butik: en e-handels lösning där kunder kan köpa produkter.
  • Produktinfo: som “butik”, fast utan betalningslösning. Kunder kan läsa om produkterna men köper dem på annat sätt - ett slags “skyltfönster” på internet.
  • Tjänst: hemsidan är själva produkten, med eller utan betalningslösning. Exempel är Facebook, Blocket, Hemnet, Hitta.se.

Dessa kategorier kan självklart kombineras, och syftet kan ju också ändras över tid. Det viktiga är att du vet vad du vill få ut av att ha en hemsida!

Hur går du från idé färdig hemsida?

När du vet vad din hemsida ska göra, kan du bestämma hur du ska bygga den. Det bestäms av hur mycket pengar, och hur mycket egen tid/engagemang du kan lägga:

  1. Har du mycket pengar (+50’000 SEK), men inte vill lägga egen tid/engagemang, så är det bäst att gå till en webbyrå. Gå gärna på rekommendationer, eller se en lista på webbyråer här.
  2. Har du lite pengar, men mer egen tid/engagemang, så välj ett webbverktyg där du kan anpassa design och funktionalitet som du vill. Exempel är Weld eller Webflow, för nyhetstjänster Wordpress och för e-handel Magento.
  3. Har varken pengar eller egen tid/engagemang, så välj en enkel och färdig plattform, t.ex Tictail för e-handel, Tumblr för nyheter/blogg, eller Squarespace för enklare företags/produktinfo.

 Dator vs. mobil

Tänk på att de flesta nu surfar via sina mobiltelefoner och surfplattor, snarare än dator. De flesta moderna webb-plattformar har lösningar som anpassar sig efter skärmens storlek (s.k. “responsiv design”) men det är värt att kontrollera i förhand.

Använder du en mall-baserad tjänst (t.ex Wordpress, Wix, Squarespace, Tumblr, Tictail), se till att mallen är responsiv.

Design och innehåll

En gyllene regel för design och innehåll är “less is more”Istället för att tänka på hur du kan pressa in maximalt med information, fundera istället på vad är det minsta som dumåste ha med. Ju mer information du har, desto svårare kommer det bli för dina besökare att hitta.

Bra bilder är också viktigt för helhetsintrycket. Du kan hitta bilder på Unsplash.com och PicHit.meHär är mer designtips om bl.a. färger och teckensnitt.

Vill du sätta igång direkt så är det bara att klicka dig vidare till Weld för att sätta upp ett gratis konto!

Vill du ha fler tips för småföretagare? 

Det här inlägget är endel av vår gratis email-kurs för småföretagare. Ett mail om dagen i tio dagar med tips och expertråd kring hur du utvecklar ditt företag. Klicka här för att komma till kursen! 

Ämne: Småföretagande, Rivstart, Marknadsföring

Hej Småföretagare!

Välkommen hit, här delar vi med oss av egna och andras erfarenheter av att driva småföretag.
Jag som skriver på bloggen heter Kristina Kockum, och är ansvarig för småföretagarfrågor på Monetise.      
 
Har du frågor, eller något du vill ta upp? Skicka gärna ett mail!
kristina@monetise.se
växla upp med monetise

Senaste inläggen