Kom igång med din emailmarknadsföring

Kristina Kockum den 2016-mar-02 14:11:00

minutemailer_user_editor_small.jpeg

Epost är ett kostnadseffektivt och bra sätt att jobba med marknadsföring. Speciellt mot befintliga kunder där du enkelt kan påminna dem om att du finns genom specialerbjudanden och andra nyheter. Här får vi hjälp av Oskar Glauser på Minutemailer som ger sina bästa tips på hur du kommer igång med just email-marknadsföring:


 

Kom igång med din email-marknadsföring

1. Erbjud något av värde

Tänk på att mottagaren får många brev i sin mailbox varje dag och mejl som känns för säljiga inte alltid är jättekul att få. Vad kan du erbjuda läsaren som gör att hen blir glad av att få just ditt mejl? Se inte utskicket som ett rent reklamblad. Bjud på kunskap, ett unikt erbjudande eller ett gott skratt. Då ökar chansen att behålla läsaren och att de faktiskt uppskattar ditt utskick.

2. Var noga med rubriken

Rubriken på ditt utskick kan avgöra om ditt brev öppnas eller hamnar i papperskorgen. Fundera noga på vad du skriver där och försök väcka nyfikenhet och samtidigt vara relevant. Testa olika rubriker och se om du märker någon skillnad på hur brevet mottas.

3. Använd bra bilder

Alla gillar bra bilder och många orkar inte läsa långa texter. Satsa hellre på en bra bild än flera halvbra. Har du svårt att ta fram bilder så finns det mängder av gratis bildmaterial på nätet. Var noga med att kolla upphovsrätten på bilderna innan bara så du har tillåtelse att använda bilderna.

4. Håll dig kort

Är nyhetsbrevet för långt och innehåller för många olika delar information tröttnar folk och du riskerar att dina läsare missar något som du tycker är viktigt. Dela istället upp brevet på flera utskick över tid om du inte vill stryka något. Var noga med vad som är den viktigaste informationen i varje utskick och lägg den högst upp.

5. Ta med en ”Call to action"

Berätta för läsaren vad hen ska göra efter att ha läst ditt utskick. Till exempel genom en tydlig knapp som säger “Köp” eller “Besök sajten”. Det kan också vara en uppmaning om att gå till den fysiska butiken eller att vidarebefordra brevet till en vän som kan vara intresserad av budskapet.

Vår Call to action i det här utskicket är att du snabbt ska komma igång med din epostmarknadsföring genom att gå till Minutemailer.com och registrera ett gratis konto. Lycka till!



Om Minutemailer

Minutemailer är ett allt-i-ett verktyg för digital marknadsföring. Skapa, schemalägg och skicka vanlig epost, nyhetsbrev och uppdateringar till sociala medier. Enkel, funktionell och prisvärd online-marknadsföring.

Oskar Glauser är grundare av Minutemailer med bakgrund som medgrundare av Videofy, Art director på byråer och frilans. Har jobbat med allt från digital design, art direction av reklam och marknadsstrategier till att skapa globala koncept.

Vill du ha fler expertråd kring hur du kan utveckla ditt företag? Det här blogginlägget är en del av vår email-kurs för småföretagare, klicka här för att ta del av resten av kursen. 

Ämne: Småföretagande, Rivstart, Marknadsföring

Hej Småföretagare!

Välkommen hit, här delar vi med oss av egna och andras erfarenheter av att driva småföretag.
Jag som skriver på bloggen heter Kristina Kockum, och är ansvarig för småföretagarfrågor på Monetise.      
 
Har du frågor, eller något du vill ta upp? Skicka gärna ett mail!
kristina@monetise.se
växla upp med monetise

Senaste inläggen