Därför ska du starta en företagsblogg! (Och så här gör du för att bli framgångsrik)

Kristina Kockum den 2016-jun-29 10:25:51

blogga_for_ditt_foretag.jpg

Har du en blogg till ditt företag?  Det kräver lite tid och arbete, absolut, men min egen erfarenhet från den här bloggen är att det är väl värt tiden främst eftersom det är ett jättebra sätt att lära känna våra kunder bättre. 

Jag bad Business Bloggers, som hjälper småföretag att komma igång med och hålla igång sina bloggar, att dela med sig av sina erfarenheter av varför man ska blogga som småföretagare, och hur man gör för att bli framgångsrik. Här är deras tips: 

Därför ska du blogga för ditt företag: 

  • Du kan jobba med sökoptimering på ett bra och enkelt sätt. Gör du det rätt så innebär det att Google kan slänga upp dig högre i deras listor på flera av de ord som dina kunder söker på.

 

  • Du kan skriva matiga och intressanta artiklar som dina potentiella kunder gladligen delar i sina sociala kanaler och du får spridning av din blogg och hemsida helt gratis.

 

  • Du visar att du är expert inom ditt område genom att du delar med dig av bra tips, trender från din bransch, nyheter och massa annat. Du bygger en kunskapsdatabas på din sida som gör att potentiella kunder inser att de bara måste ha dig.

 

  • Eftersom du så klart har bloggen integrerad på din hemsida, så visar dina uppdateringar att du har en levande hemsida = levande företag.

 

  • När du skapar dina blogginlägg så får du material som du kan återanvända, du kan sprida dem på Facebook, Linkedin och andra kanaler. Om du vill kan du till och med göra en e-bok eller en riktig bok.

 

  • Förutom allt ovan har du möjlighet att skapa mer kontakter, kommunicera med kunder på din egen plattform och faktiskt tjäna extrapengar med hjälp av bloggen.

Så skapar du en framgångsrik företagsblogg

När vi pratar om sociala medier och framförallt företagsblogg, så är den stora hemligheten att jobba med content marketing. Det innebär att man skapar engagemang och att man delar med sig, ju mer du delar med dig desto mer ser potentiella kunder vilka expert du är och de vill anlita dig. Content marketing handlar om att skapa innehåll som är underhållande, inspirerande och/eller utbildande.

5 saker att tänka på: 

  1. Gör en strategi och plan för vad du ska blogga om framåt i tiden, detta sparar dig både tid och bekymmer. Planen bör innehålla när du ska publicera och vad du ska blogga om.
  2. Tänk på content marketing enligt ovan!
  3. Skapa varierande innehåll, vi människor gillar variation så tänk på att blanda olika typer av inlägg.
  4. Var gärna personlig och dela med dig av egen erfarenhet, dina tankar, åsikter mm men det är bra att inte vara för privat. Att du varit på bio har inte så mycket att göra med en blogg som handlar om bokföring.
  5. Se till att verkligen lära dig eller ta hjälp av någon som kan sökoptimering. Det är guld värt!

 forelasning_foretagsblogg.png

Business Bloggers hjälper andra företagare att få fler kunder, med fokus på sociala medier. Vi kan dels ta fram en strategi/plan för exempelvis 6 månader, där vi ger förslag vad, när och hur du kan uppdatera de olika kanalerna. Planen är baserad på just din verksamhet och erbjuder ett varierande och lämpligt innehåll. Om du vill så sköter vi också hela alltet med att skriva texter, fixa med bilder, välja rätt #, sökoptimeringsanpassa, publicera osv löpande. Varför inte gå deras blogg-skola? 

 

Ämne: Tips och råd för småföretagare, Småföretagande, Marknadsföring