Annonsering med google för småföretagare - hur kommer du igång?

Kristina Kockum den 2016-mar-14 09:55:40

adwords_for_smaforetagare.jpeg

Annonsering på Google är både kostnadseffektivt och ger mätbara resultat. Du når dina kunder vid rätt tillfälle, nämligen i slutet av köpprocessen när de valt att söka efter det ni erbjuder. Du har dessutom full kontroll över din marknadsföring, och kan vid behov starta och stoppa på några sekunder! Jag bad Anneli på Helloy att lista fem steg för att komma igång med annonsering: 

Fem steg för att komma igång med AdWords-annonsering!

  1. Skapa ett AdWords-konto på adwords.google.com – Det är helt gratis att skapa ett konto och ingenting kostar förrän någon klickat på era annonser. Ofta kan man få 750 kr att annonsera för om man ringer in till Google. Man kan även få telefonsupport för att komma igång.
  1. Skapa en ny kampanj och välj i vilket geografiskt område du vill visa dina annonser inom, och hur mycket budget du vill lägga på din kampanj per dag. Välj ut ett område som är populärt eller unikt för ditt företag - du behöver inte starta igång på bred front direkt om du inte vill.
  1. Skapa annonsgrupper, det vill säga gruppera dina produkter/tjänster efter vilka annonser som ska visas för just de sökorden. Säljer du till exempel skor kan annonsgrupperna vara ”Herrskor” och ”Damskor”.
  1. Välj sökord för dina annonsgrupper. Ett tips är att använda Googles verktyg ”Sökordsplaneraren” under ”Verktyg” i AdWords när du skapat ditt konto för att hitta exempel på nya sökord. Skriv relevanta annonser som passar ditt utbud, och kom ihåg att ha en stark uppmaning (Call to action) på sista raden i din annons, t.ex. “Läs mer här!” eller “Boka här idag!”.
  1. Starta din kampanj! Ett bra grundarbete är en förutsättning för framgång med Google AdWords, men det viktigaste är att kontinuerligt följa upp hur annonseringen går. Ett bra första steg är att hålla koll på söktermsrapporten som finns i varje annonsgrupp och som visar vilka sorts sökningar dina annonser har triggats av.

Nu är ni igång!

New Call-to-action

Vill du ha fler tips för småföretagare? 

Det här inlägget är en del av vår emailkurs för småföretagare - ett mail om dagen i tio dagar med tips om hur du kan utveckla ditt företag. Det är helt gratis och du förbinder dig såklart inte till något. Anmäl dig här!

 

Om Helloy

Helloy är experter på datadriven onlinemarknadsföring. Vi arbetar med att samla, analysera och använda data om era besökare i syfte att öka er försäljning. Vill du veta hur Helloy kan hjälpa dig att öka din försäljning, läs  mer här. 

Ämne: Tips och råd för småföretagare, Försäljning, Småföretagande, Rivstart, Marknadsföring

Hej Småföretagare!

Välkommen hit, här delar vi med oss av egna och andras erfarenheter av att driva småföretag.
Jag som skriver på bloggen heter Kristina Kockum, och är ansvarig för småföretagarfrågor på Monetise.      
 
Har du frågor, eller något du vill ta upp? Skicka gärna ett mail!
växla upp med monetise

Senaste inläggen